نقد ومقایسه شرح ابیات منطق الطیر عطار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه طالبی حبیب آبادی
- استاد راهنما حسین آقاحسینی سید علی اصغر میرباقری فرد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده نقد و بررسی متون کهن ادب فارسی زمینه ساز رشد و شکوفایی اندیشه های ذهنی دانش پژوهان و ادب دوستان خواهد شد. برطرف کردن ابهامات ودشواریی های متون ادبی فهم آن را آسان تر خواهد کرد و پژوهندگان را با متون مأنوس تر خواهد نمود. به همین دلیل بسیاری از متون ادبی اعم از نثر یا شعر به دست صاحب نظران بررسی و گاهی موشکافی شده است اما با همه کوشش هایی که در این راه انجام گرفته است هنوز بسیاری از این ابهامات و پیچیدگی های متون برطرف نشده و نیازمند بحث و بررسی بیشتری است. منطق الطیر عطار یکی از امهات متون ادب فارسی نیز بارها تصحیح، چاپ و شرح شده است اما به دلایل مختلف هنوز ابهاماتی در آن باقی است؛ اولاً نسخه های شرح شده با یکدیگر متفاوت است که به طور طبیعی اختلاف شرح را به دنبال خواهد داشت، ثانیاً گاهی با این که اختلافی در بیت ها دیده نمی شود، شرح ها متفاوت است. در این پژوهش این دو موضوع بررسی خواهد شد یعنی اولاً شرح های مختلف با هم مقایسه می شود سپس روشن خواهد شد که آیا این تفاوت ها به سبب اختلاف نُسَخ بوده است یا نظر شارح و سرانجام از بین آنها رساترین و مناسب ترین آنها را انتخاب و معرفی نماید. شروحی که در این رساله مورد مقایسه ونقد قرار می گیرد عبارتند از شروح وتصحیحات آقایان محمدرضا شفیعی کدکنی، سید صادق گوهرین، کاظم دزفولیان، رضا انزابی نژاد وسعید قره بگلو. روش کار نیز به این صورت است که ابتدا مفردات و ترکیبات و تلمیحات و جملات متن با یکدیگر مقایسه می شود و براساس معیارهای نقد ادبی این موارد در بوته نقد گذاشته می شود سپس براساس آن جملات، معانی و مفاهیم بررسی می گردد و از میان آنها معانی و شروح برتر انتخاب و معرفی می شود. کلیدواژه ها نقد ادبی ، شرح ، منطق الطیر ، فرید الدین عطار
منابع مشابه
مقایسة منطق الطیر عطار نیشابوری با رسالة الطیر ابن سینا
پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسة محتوای دو اثر برجستة عرفانی، منطق الطیر عطار نیشابوری و رسالة الطیر ابن سینا، که به شیوة مطالعه و با استفاده از تحلیل کیفی و کمی محتوا صورت گرفته است. برای سهولت مقایسه از جدولها و نمودارهایی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شباهتها عمدتاً در محتوای اثر است. مهمترین شباهت دو اثر اشتراک در مضمون آنهاست. وجود رمز «مرغ» و مضمون «وحدت» بسیار بر...
متن کاملمنطق الطیر عطار و منطق گفتگویی
منطق گفتگویی از جمله نظریه هایی است که در آن به زبان و سخن به عنوان پدیده هایی اجتماعی نگریسته می شود. این نظریه که تأثیر چشمگیری بر منتقدان و نظریه پردازان بعدی گذاشت، در قالب دو گزاره اصلی چندصدایی و تک صدایی، ظرفیت و افق تازه ای برای خوانش متون گوناگون به دست داد. این مقاله درصدد است تا با بازخوانی منطق الطیر عطار براساس منطق گفتگویی میخاییل باختین، میزان همخوانی این تئوری را با روایت عطار ا...
متن کاملنقد و بررسی منطق الطیر
یکی از مهمترین منظومه های مهم عرفانی ادبیات فارسی،منطق الطیر عطار است. این متن به قلم استاد گرانمایه،به جناب آقای دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی تصحیح و به زیور طبع آراسته شده است.با اینکه مزیتهای این چاپ در مقایسه با چاپهای قبلی آن فراوان است،به هر حال مانند هر تصحیح و شرح دیگری،خالی از اشکال نیست. در این مقاله،معنی چند بیت اصلاح یا کامل و در مورد تصحیح چند بیت اظهارنظر شده است
متن کاملنقد تطبیقی منطق الطیر اثر عطار و داستانهای کانتربری اثر چوسر
فریدالدین عطار و جفری چوسر هر دو جایگاه ویژهای در ادبیات و فرهنگ خود و ادبیات جهان دارند. آنها استعداد شگرفی در سرایش شعر و نگارش نثر داشتهاند. نقش بزرگ عطار در نگارش متون عرفانی و ارائه تعالیم عرفانی در ادبیات فارسی بسیار ستودنی است. چوسر نیز با بهرهگیری از نثر شیوا و ساده و سبک انگلیسی بهخصوصاش نام خود را در ادب انگلیس بلندآوازه نمود. هرچند هر دو شاعر...
متن کاملمقایسه دردمندی بین منطق الطیر عطار نیشابوری و دیوان حافظ
عطار میگوید آنچه در عرفان اهمیت دارد. همین راه یافتن و حرکت است و تا کسی عاشق نباشد و عشقش به مرحله درد نرسیده باشد‘ پای در راه پرخون سیر و سلوک نخواهد گذاشت و اهل درد نخواهد شد. زیرا که درد یک تحفه و جذبه الهی است که هر کسی لیاقت برخورداری از آنرا ندارد. پس باید سالک از عادات و نفس خود بیرون آید و آیینه دلش را با عشق جلا دهد تا شایستگی درد عشق را پیدا کند و سپس در آن درد به سوز و گداز بپردازد ...
متن کاملظرفیت سنجی سیاست در آثار عطار بویژه در منطق الطیر
نویسنده مقاله تلاش کرده است براساس روش اسپریگنز به این سؤال پاسخ دهد که آیا اندیشه عطار و رفتارش در قالب سیاست قابل پیگیری میباشد؟ از اینرو براین باور است که شیخ فرالدین عطار قبل از هرچیز از گمشدهگی انسان و فضای محیطش به قتل و غارتها به بینظمیها و ظلم حکام میپردازد(یعنی ابتدا از مشاهده خرابیها و بی نظمیها میآغازد) ولی چون مشاهدهِ صرفِ نادرستی ِ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023